Starostwo Powiatowe w Kaliszu

Pozwolenie zintegrowane

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska,
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego,
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.

 

Wymagane dokumenty:

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien spełniać wymagania określone dla wniosków o wydanie pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska oraz jeżeli następuje pobór wód powierzchniowych/podziemnych lub wprowadzanie ścieków do wód/ziemi w związku z funkcjonowaniem instalacji - wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien zawierać:

1) oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
1a) oznaczenie głównego prowadzącego instalację lub określenie zakresu odpowiedzialności poszczególnych prowadzących oznaczone części instalacji za eksploatację instalacji zgodnie  z przepisami ochrony środowiska, w przypadku określonym w art. 183b;
2) adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji;
3) informację o tytule prawnym do instalacji;
4) informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji;
5) ocenę stanu technicznego instalacji;
6) informację o rodzaju prowadzonej działalności;
7) opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji;
8) blokowy (ogólny) schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska;
9) informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację;
10) wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji - aktualnych i proponowanych - w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak rozruch i wyłączenia;
10a) warunki lub parametry charakteryzujące pracę instalacji, określające moment zakończenia rozruchu i moment rozpoczęcia wyłączania instalacji;
11) informację o planowanych okresach funkcjonowania instalacji w warunkach odbiegających od normalnych;
12) informację o istniejącym lub przewidywanym oddziaływaniu emisji na środowisko;
13) wyniki pomiarów wielkości emisji z instalacji, jeżeli przeprowadzenie pomiarów było wymagane;
14) zmiany wielkości emisji, jeżeli nastąpiły po uzyskaniu ostatniego pozwolenia dla instalacji;
15) proponowane działania, w tym wyszczególnienie środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji, a jeżeli działania mają być realizowane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie - również proponowany termin zakończenia tych działań;
16) proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska, w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji oraz wymagań ochrony przeciwpożarowej w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów;
17) deklarowany termin i sposób zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, niestwarzający zagrożenia dla środowiska, jeżeli zakończenie eksploatacji jest przewidywane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie;
17a) deklarowany łączny czas dalszej eksploatacji instalacji, jeżeli ma on wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska, oraz deklarowany sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji;
17b) deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji w przypadku określonym w art. 191a;
18) czas, na jaki wydane ma być pozwolenie.

Ponadto do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dołącza się:

  • dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną,
  • streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym,
  • operat przeciwpożarowy spełniający wymagania określone w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 43 ust. 8 tej ustawy, wykonany przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, o którym mowa w rozdziale 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 620),
  • postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
  • zaświadczenie o niekaralności prowadzącego instalację:

a) za przestępstwa przeciwko środowisku,
b) będącego osobą fizyczną albo wspólnika, prokurenta, członka rady nadzorczej lub członka zarządu prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej za przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2017 r. poz. 2204 oraz z 2018 r. poz. 20, 305 i 663) - w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów.

dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej,

  • zapis wniosku w postaci elektronicznej na informatycznych nośnikach danych,
  • kopię programu zapobiegania awariom, o którym mowa w art. 251, lub kopię raportu o bezpieczeństwie, o którym mowa w art. 253, jeżeli były opracowane,
  • w przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska, jeżeli prowadzący instalację ubiega się o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego pomimo niedotrzymywania dopuszczalnych poziomów hałasu poza terenem zakładu, wniosek o wydanie pozwolenia powinien zawierać dodatkowo informacje, że konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; w tym przypadku nie jest wymagane sporządzenie przeglądu ekologicznego. Do wniosku powinna być załączona także poświadczona przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru, na którym konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

Opłaty:

  • Opłata skarbowa: 2.011,00 zł od pozwolenia wydanego w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą, lub 506,00 zł od pozwoleń wydanych w związku z działalnością gospodarczą wykonywaną przez mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców – (płatne w kasie Urzędu Miasta Kalisza lub przelewem na konto: Santander BANK S.A. Nr 55 1090 1128 0000 0001 5108 9163, na dowodzie wpłaty należy umieścić dopisek– „opłata za wydanie pozwolenia zintegrowanego - 50% stawki za zmianę w/w pozwolenia”. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa opłata skarbowa – 17 zł na rachunek bankowy Urzędu Miasta Kalisza nr konta: 55 1090 1128 0000 0001 5108 9163
  • Opłata rejestracyjna: Opłatę rejestracyjną uiszcza się na rachunek NFOSiGW nr: BGK III O/Warszawa 76 1130 1062 0000 0109 9520 0010 Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa. Przy obliczaniu opłaty rejestracyjnej stosuje się rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r.,  w sprawie wysokości opłat rejestracyjnych.

Termin załatwienia sprawy:

6 miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku.

Do ww. terminu nie wlicza się czasu przeznaczonego na wymagane uzgodnienia z innymi organami.

Miejsce załatwienia sprawy:

  • osobiście: w Punkcie Obsługi Interesanta w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kaliszu,  Plac Św. Józefa 5, 62-800 Kalisz (parter) w godzinach urzędowania, tj. poniedziałek – piątek 7:30 – 15:30,
  • za pośrednictwem poczty na adres: Starostwo Powiatowe w Kaliszu, Plac Św. Józefa 5, 62-800 Kalisz.

Sposób załatwienia:

ETAP 1: wniosek o wydanie pozwolenia należy złożyć w dwóch egzemplarzach w biurze obsługi,

ETAP 2: wydanie decyzji administracyjnej po dostarczeniu dowodu uiszczenia opłaty skarbowej i opłaty rejestracyjnej.

Tryb odwoławczy:

Odwołanie od wydanej decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji za pośrednictwem Starosty Kaliskiego.